Закон України «Про повну загальну середню освіту» в ст. 15 чітко описує бажаний результат виховного процесу системи освіти: «формування відповідальних та чесних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству».
Учнівське самоврядування і є тим ефективним інструментом формування активної громадянської позиції, розвитку лідерських якостей, навичок самоорганізації та співпраці. Водночас, учнівське самоврядування може бути дієвим та активним, а може бути просто даниною звичці чи традиції й існувати всього лише формально. Організація учнівського самоврядування у школі може навчати демократичних процесів через практику, а може формувати хибне уявлення про органи державної влади і місцевого самоврядування та їхні функції, виховувати спотворене розуміння права і відповідальності. Тому важливо із самого початку формувати дієве активне учнівське самоврядування, що ґрунтується на цінностях прав людини та демократичного громадянства.
Учнівське самоврядування в закладі освіти – це можливість для учнів отримати перший досвід ухвалення рішень, взяття відповідальності за певну ініціативу та відстоювання власних прав у безпечних умовах. Усі процеси учнівського самоврядування мають безпосередній зв’язок з «дорослими» процесами в суспільстві.
Учнівське самоврядування – це орган, який в тому числі має захищати інтереси та відстоювати права учнів у закладі освіти. Відповідно робота цього органу має базуватися на цінностях прав людини.
Допомагаючи учням створювати дієві органи УС, куратори повинні розуміти, що учні/учениці не народжуються вже з навичками та вміннями учасників і учасниць органів УС. Важлива складова роботи кураторів полягає в тому, щоб допомогти розвинути компетентності, які допоможуть їм бути активними учасниками УС. Метою заняття є розвиток компетентностей працівників ЗЗСО, які відповідають за організацію учнівського самоврядування, щодо організації та впровадження діяльності задля розвитку демократичного клімату, дотримання прав людини та активної участі молоді в закладах освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар