УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ

Закон України «Про повну загальну середню освіту» в ст. 15 чітко описує бажаний результат виховного процесу системи освіти: «формування відповідальних та чесних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству».

Учнівське самоврядування і є тим ефективним інструментом формування активної громадянської позиції, розвитку лідерських якостей, навичок самоорганізації та співпраці. Водночас, учнівське самоврядування може бути дієвим та активним, а може бути просто даниною звичці чи традиції й існувати всього лише формально. Організація учнівського самоврядування у школі може навчати демократичних процесів через практику, а може формувати хибне уявлення про органи державної влади і місцевого самоврядування та їхні функції, виховувати спотворене розуміння права і відповідальності. Тому важливо із самого початку формувати дієве активне учнівське самоврядування, що ґрунтується на цінностях прав людини та демократичного громадянства. 

Учнівське самоврядування в закладі освіти – це можливість для учнів отримати перший досвід ухвалення рішень, взяття відповідальності за певну ініціативу та відстоювання власних прав у безпечних умовах. Усі процеси учнівського самоврядування мають безпосередній зв’язок з «дорослими» процесами в суспільстві.

Учнівське самоврядування – це орган, який в тому числі має захищати інтереси та відстоювати права учнів у закладі освіти. Відповідно робота цього органу має базуватися на цінностях прав людини.

Допомагаючи учням створювати дієві органи УС, куратори повинні розуміти, що учні/учениці  не народжуються вже з навичками та вміннями учасників і учасниць органів УС. Важлива складова роботи кураторів полягає в тому, щоб допомогти розвинути компетентності, які допоможуть їм бути активними учасниками УС. Метою заняття є розвиток компетентностей працівників ЗЗСО, які відповідають за організацію учнівського самоврядування, щодо організації та впровадження діяльності задля розвитку демократичного клімату, дотримання прав людини та активної участі молоді в закладах освіти.

Добрі практики УС (приклади з України та Польщі)






УС в закладі освіти– це можливість для учнів отримати перший досвід ухвалення рішень, взяття відповідальності за певну ініціативу та відстоювання власних прав у безпечних умовах. Усі процеси учнівського самоврядування мають безпосередній зв’язок з «дорослими» процесами в суспільстві. Вибори в учнівське самоврядування – це симуляція виборів у державі; ініціювання вирішення певних питань в школі – це активна громадянська участь; відстоювання прав учнів через комунікацію з адміністрацією школи – це правозахисна діяльність в мініатюрі.









КОНСТИТУЦІЯ ШКІЛЬНОГО ПАРЛАМЕНТУ
Парламент школи здійснює свою діяльність відповідно до Конституції Шкільного Парламенту.
Конституція встановлює основні права учнів 5-11 класів, умови їх забезпечення і структуру органів управління.
Головною метою Шкільного Парламенту є спільна колективна творча справа, яка має об'єднати навколо себе максимальну кількість учасників, дати можливість кожному спробувати свої сили, розкрити здібності й можливості.

Діяльність Шкільного Парламенту побудована на принципах доступності, демократії, гуманізму, незалежності, взаємозв'язку розумового, морального, фізичного й естетичного виховання, рівності всіх учасників для повної реалізації здібностей, таланту.
Організовує зв'язок з національною історією, культурою, традиціями українського народу.
Що нас об'єднує: прагнення зробити шкільне життя змістовнішим, радіснішим, цікавішим, бажання діяти разом.
Що для нас найдорожче: свобода думки, особистість.
Про кого турбуємося: про тих, хто менший і слабший від нас, одне про одного та про тих, хто в біді.
Що нам допомагає жити: гра, сюрприз, таємниця, вигадка, фантазія, те, що ми вирішуємо й робимо самі.
Ми співпрацюємо: з усіма, кому зрозумілі й небайдужі наші інтереси, справи, хто готовий допомагати нам.
Ми самі вирішуємо: хто входить до нашої співдружності, які справи, свята нам проводити.
Якщо ти з нами: знайдеш друзів серед своїх ровесників і дорослих, зможеш проявити себе там, де цікаво, не залишишся сам у радості й біді.







Немає коментарів:

Дописати коментар